vrijdag 19 februari 2010

12 microbloggen en twitter

'Twitter niet minder populair bij tieners'
donderdag 10 sep 2009
De afgelopen weken was er onder marketingbloggers een hoop discussie over of tieners nu wél of níet gebruik maken van Twitter. Volgens een onderzoek van Nielsen was dat namelijk niet het geval, en is de microblog daardoor nutteloos als marketingkanaal naar een jonge doelgroep. Volgens
dit tegenonderzoek zijn jongeren echter net zo vertegenwoordigd op Twitter als op elk ander sociaal netwerk.
Volgens een onderzoek onder 10.000 jongeren waaruit Techcrunch citeert, twittert van hen 11%. Dat is dezelfde uitkomst die Nielsen's onderzoek gaf, alleen werd daaruit geconcludeerd dat 11% 'een laag aantal is'. Dit is echter niet het geval, slechts 8% van de jongeren tussen 13-17 maakt gebruik van Facebook en 12% van hen zit op MySpace.
Als er al een reden is dat jongeren Twitter nog niet massaal als nieuw favoriet sociaal netwerk omarmen is dat dat ze het zich niet kunnen veroorloven, omdat velen van hen nog niet over een onbeperkt mobiel dataplan beschikken zoals veel volwassenen.
Andere belangrijke redenen om (nog) niet te twitteren zijn het feit dat vrienden het niet gebruiken, het niet begrepen wordt of kids 'hun status al op Facebook updaten en geen zin hebben het dubbel te doen'.
De belangrijkste redenen om wél te gaan twitteren zijn echter juist ook 'het kunnen updaten van mijn status'. Als belangrijke tweede reden wordt gegeven het 'op de hoogte blijven van celebrities of merken'. Daarna volgen 'op de hoogte blijven van actualiteiten en vrienden', 'zelfexpressie', 'onderdeel van een groep zijn', 'nieuwe mensen ontmoeten', 'advies krijgen' en 'omdat het cool is'.
Uit ‘Jongeren 2009',
een Nederlands onderzoek dat later deze maand gepresenteerd wordt, blijkt dat van de 6-29-jarigen aangeeft 3,6% twitter.com te bezoeken, ruim de helft daarvan deed dat afgelopen week nog. Hoe hoger de leeftijd en hoe hoger het opleidingsniveau, hoe hoger het aantal bezoekers. Onder 12-14-jarigen 1,7%, van de 15-19-jarigen 4,2% en bij 20-24-jarigen 4,3%."

Ik heb zelf geen twitter-account aangemaakt. Ik ken het concept.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Hallo, Ik ben muiske. Ik werk bij de bibliotheek. In mijn vrije tijd onderneem ik van alles. Amsterdam is mijn geboortestad en daar ga ik graag een dag naar terug ;-) gr Muiske