dinsdag 19 januari 2010

9. Posting

De toekomst met Web 2.0


Wat kun je allemaal doen met 2.0 in de bibliotheek? Dit is een erg interessante vraag en leuk om over na te denken. Gelukkig hebben wij als Bibliotheken NoodWest Fryslân al een website. Met die tool kunnen we veel meer doen.

De tactiek achter web 2.0 is het feit dat gebruikers overal zelf invloed op hebben. Zo kunnen zij zelf foto's online bijhouden en bewerken, blogs maken, menigen geven, anderen vragen om meningen etc. En dat is maar een simpele omschrijving.

Mijn idee is dat de bibliotheek zich moet gaan vermengen met de toepassingen die het net tegenwoordig mogelijk maakt:
stap 1: voeg een RSS feed toe aan de website en zorg dat activiteiten en nieuwtjes direct bekend worden
stap 2: zorg dat mensen kunnen bloggen en ervaringen kunnen delen op de website. Klanten geven hierin ook vaak een mening of klacht. Daar kun je gebruik van maken. Intern zou je ook een weblog kunnen maken om onderling te discussieren.
stap 3: zorg dat tools en info makkelijk te gebruiken is, zodat er geen 10-daagse cursus voor nodig is.
stap 4: zorg dat je op Hyves en Youtube komt. vb: http://www.youtube.com/watch?v=DsIA1dkpvI8 of http://www.youtube.com/watch?v=E4blvbGnOhc. Als RTL4 er populier mee wordt kan het ons ook lukken.
Stap 5: Zorg dat mensen een eigen profiel kunnen bouwen met foto's en boekrecencies

Voor de bibliotheken zou web 2.0 een middel kunnen zijn om klanten voor zich te winnen en publiciteit te geven aan zaken die klanten belangrijk vinden. Bovendien zou de bibliotheek op de eerste site van google moeten staan als je het woord boek indrukt! Dit kan alleen door populariteit. Ik denk dat de bibliotheek er snel mee aan de gang moet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Hallo, Ik ben muiske. Ik werk bij de bibliotheek. In mijn vrije tijd onderneem ik van alles. Amsterdam is mijn geboortestad en daar ga ik graag een dag naar terug ;-) gr Muiske